راهنمای استفاده کاربران از خدمات کتابخانه

تعداد بازدید:۶۶۸

دانشگاه  علوم پزشکی ،بهداشت ودرمان استان اردبیل 
کتابخانه دانشکده پزشکی وپیراپزشکی 
 

درباره کتابخانه 
کتابخانه دانشکده پزشکی وپیراپزشکی اردبیل در سال ۱۳۹۵ تأسیس گردیده است که شامل فضایی با زیر بنای بیش از ۵۰۰ متر مربع می‌باشد. سیستم کتابخانه باز و برای سازماندهی منابع از رده بندی NLM استفاده شده است. کتابخانه شامل نرم افزار Koha می‌باشد که جهت ذخیره اطلاعات کتابشناختی و جستجوی منابع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با توجه به رشته‌ها و مقاطع تحصیلی ارائه شده در این دانشکده که شامل مقطع دکتری پزشکی حرفه ای و دکتری تخصصی شامل رشته های:  داخلی،اطفال،زنان وزایمان، ارتوپدی،اعصاب، بیهوشی،جراحی عمومی؛مقطع کارشناسی ارشد:بیوشیمی بالینی،میکروب شناسی،
 فیزیولوژی،علوم تشریح؛فناوری اطلاعات سلامت،مقطع کارشناسی: رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، فنآوری اطلاعات سلامت و هوشبری) کتابها انتخاب و تهیه شده است.

بخش های مختلف کتابخانه
امانت و مرجع،خدمات فنی، سایت کامپیوتر،سالن مطالعه ،اطلاع رسانی  

بخش امانت و مرجع
بخش امانت کتابخانه دانشکده  استفاده از کتب مرجع را ممکن ساخته و سایر کتب با رعایت شرایط امانت به امانت داده می شود.از دیگر وظایف بخش امانت عبارتنداز:
1-راهنمایی مراجعین به کتابخانه جهت دسترسی سریع و درست به منابع مورد نیاز
2-همکاری در انتخاب و تکمیل منابع
3-جدا کردن کتابهایی که نیاز به صحافی یا مرمت دارند.
۴- همکاری با بخش فهرستنویسی در وجین کردن منابع
۵- ثبت نام اعضای جدید کتابخانه  با ارائه مدارک مورد نیاز توسط اعضا
۶- امانت دادن منابع و پیگیری و بررسی برگشت مواد و استفاده از مقررات دیر کرد بر حسب ضوابط
۷- نیاز سنجی از اعضای کتابخانه  جهت تهیه کتاب و پیشنهاد آنها به بخ- رزرو کتاب
8- رزرو کتاب
۹- سازمان دهی کتب جدید در قفسه ها
۱۰- بررسی و تنظیم قفسه های کتاب به منظور قفسه خوانی در زمانهای مورد نظر
 انجام خدمات امانت بین کتابخانه ای (بهتر است امانت بین کتابخانه ای از طریق بخش امانت انجام پذیرد).  
منابعی که امانت داده نمی شوند:
- کتابهای نفیس و نایاب، کتابهای مرجع، فرهنگ  لغات و دایره المعارف ها

شرایط عضویت
تکمیل فرم ثبت نام در کتابخانه و ارائه یک قطعه عکس 4*3

اعتبار و مدت عضویت
 -اعضای هیأت علمی شاغل تا پایان زمان اشتغال
 -دانشجویان تا پایان مدت تحصیل
- کارکنان تا پایان مدت خدمت
-نیروهای طرحی تا پایان دوره طرح-
دانشجویان مهمان تا پایان دوره مهمان بودن در دانشکده

شرایط امانت
اعضای هیأت علمی 8 جلد کتاب به مدت یک ماه امانت بگیرند.-
 -دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکترای حرفه ای می توانند 2 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند.
 -دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند 6 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند.
-دانشجویان استعدادهای درخشان می توانند 4 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند.

مفقود یا ناقص شدن کتاب
در صورتی که کتاب امانت گرفته شده مفقود و یا اوراق و تصاویری از کتاب بریده شودامانت گیرنده  عین همان کتاب یا ویرایش آخر آن را خریداری و به کتابخانه تحویل دهد.

تسویه حساب
دانشجویان زمان فارغ التحصیلی، انتقال، مهمان شدن و انصراف باید با کتابخانه مرکزی تسویه نمایند.

بخش خدمات فنی
در این بخش ، نگهداری سوابق مالی تمام کتب اهدائی و خریداری شده در دفاتر جداگانه ثبت می شود.همچنین اسناد کتب فرسوده، بلااستفاده و تاریخ گذشته که توسط

بخش امانت 
از مجموعه خارج و وجین می شود از دفاتر ثبت حذف می گردند.همچنین فهرست نویسی و رده بندی منابع که  هدف از این کار، سهولت دسترسی به  کتاب مورد نیاز مراجعه کنندگان می باشد.

بخش سایت کامپیوتر
از وظایف سایت کامپیوتر:نصب نرم افزارها جهت کاربرد در آموزش دانشجویان و کارکنان، راهنمایی دانشجویان جهت استفاده از سایت دانشگاه به هنگام انتخاب واحد، برطرف نمودن نیازها و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری واحدهای مستقر در دانشگاه.

قوانین سایت  کامپیوتر
-عدم تغییر آی پی سیستم ها
-عدم خوردن و آشامیدن، رعایت نظم و آرامش در سایت 
-عدم جابه جایی موس و کیبورد کامپیوترها
- تغییر پسورد و تعریف یوزر برای کامپیوترها
-خاموش کردن سیستم ها بعد از استفاده از آن -عدم تماشای فیلم و موسیقی و بازی در سایت کامپیوتر 
-حذف و نصب برنامه بدون هماهنگی مسئول سایت ممنوع میباشد.
یادآوری های مهم :۱- کامپیوترهای موجود در سایت کامپیوتر فریز میباشند لذا ازذخیره کردن فایلهای خود در کامپیوتر خودداری فرمایید. سایت هیچ گونه مسئولیتی در قبال حذف شدن این اطلاعات ندارد 

سالن مطالعه : سالن مطالعه کتابخانه ، در طول ایام هفته  از ساعت 30/7 الی 30/5 دایر می باشد.
قوانین سالن مطالعه
رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی
- حفظ کامل سکوت و آرامش و عدم استفاده از موبایل
- عدم استعمال دخانیات، رعایت بهداشت داخل سالن 

بخش اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتال
خدمات این بخش در سایت کامپیوتر کتابخانه توسط کتابدارمتخصص انجام می گیرد.در این بخش دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی آنلاین  ، منابع چندرسانه ای(فیلم های آموزشی) امکان پذیر می باشد  و آموزش و راهنمایی مراجعین درجستجوهای تخصصی منابع اطلاعاتی و تهیه  و کپی از مقالات درخواستی در این بخش فراهم شده است.
دانشجویان محترم تمدید و رزرو کتاب،از طریق نرم افزار کتابخانه (کوها) با گرفتن نام کاربری و پسورد از بخش امانت ،امکان پذیر می باشد.  
 

 فایل Pdf بروشور

آخرین ویرایش۰۹ آبان ۱۴۰۱